Tamamlayıcı tıp geleneksel tıbbın bir parçası olmayan terapötik tedavileri tanımlamak için kullanılır. Tamamlayıcı tedaviler geleneksel tedaviler ile birlikte uygulanır, onlara alternatif bir tedavi sunmaz ya da görmezden gelmez. Tamamlayıcı tıp geleneksel tıbbi tedavi ile entegre uygulandığı için bütünleştirici tıp olarak da adlandırılır.

Kişiler tedavilerin yan etkilerini daha fazla ilaç almadan gidermek, daha az yan etkiye sahip bir tedavi arayışı ya da kendi sağlıklarını iyileştirmede aktif rol almak isteği nedeniyle tamamlayıcı tıp kliniğe başvurmaktadırlar. Tamamlayıcı tıp klinikleri kişinin kemoterapi, radyasyon, hormonal tedavi gibi düzenli geleneksel tıbbi tedavilerine fitoterapi, ozonterapi ve akupunktur gibi tedavi yöntemlerini ekler.

Tamamlayıcı tıp tedavileri güvenilir bir prosedürdür ancak bazı bitkisel tedavilerin önemli yan etkileri olabilir veya geleneksel tedavide reçete edilmiş ilaçlarla etkileşime girebilir. Hangi tedavi yönteminden faydalanılacağı ve dozajı önemlidir. Bu nedenle uzman tarafından ve steril bir ortamda uygulanmayan tedaviler içinde büyük riskler barındırabilir. Oluşabilecek risklerin önlenmesi için bu tedavilerin yasal olarak tescilli bir tamamlayıcı tıp kliniğinde yapılması önem taşır.

Tamamlayıcı tıp yöntemleri her yaştan kişiye ve acil cerrahi müdahale gerektirmeyen tüm hastalıkların tedavisinde ya da semptomların giderilmesinde uygulanabilir. Tamamlayıcı tıp uzmanı vakanın durumuna göre uygun tedavi yöntemine karar verecektir.

Geleneksel tıbbi tedavi de dahil olmak üzere her türlü tedavi yöntemi içinde riskler barındırır. Bazı şifalı bitkiler, takviyeler ve vitaminler de potansiyel yan etkilere sahiptir. Çoğu “doğal” olduğunu iddia etse de doğal olmaları kişi için her zaman faydalı oldukları anlamına gelmez, üretim süreçleri üründen ürüne büyük farklılıklar yaratabilir. Örneğin sarı kantaron bitkisi depresyonu tedavi etmek için kullanılır ancak bu olurken kanser ilaçlarının etkisini azaltabilir. Ya da C vitamini yanlış dozda kemoterapi ve radyasyonun kanser tedavisindeki başarısı düşürebilir. Bu nedenle tedavi planına mutlaka uzman tarafından karar verilmesi gerekir.

Tamamlayıcı tıp yöntemleri geleneksel ve tamamlayıcı tıbbi yaklaşımları koordineli bir şekilde bir araya getirir, geleneksel tıbbi tedaviler yerine uygulanılırsa riskli sonuçlar doğrurabilir. Tamamlayıcı tıp yaklaşımı geleneksel tıptan farklı olarak zihinsel, duygusal, işlevsel, manevi, sosyal ve toplumsal yönleri dahil olmak üzere kişiyi bütünsel bir yaklaşımla ele alır. Bedenin kendini iyileştirme gücünden yararlanarak organları ayrı ayrı değil vücudu bir bütün olarak tedavi etmeyi amaçlar.

Bitkisel ilaçları almak caziptir, hastalıklarını "güvenli, doğal" ve reçetesiz satılan haplarla çözmek kulağa hoş gelebilir. Ancak bu ürünler yanlış etiketlenebilir ve içerisinde farklı maddeler barındırabilir. Bu nedenle bir rahatsızlığı olan kişiler bitkisel ilaç kullanmadan önce mutlaka doktorlarına danışmalıdır. Ayrıca bilinçsiz alınan bitkisel ilaçlar da reçeteli ilaçlar ile etkileşime girebilir, ilaçların tesir etmesine neden olabilir.

Ozon üç oksijen atomundan oluşan renksiz bir gazdır. Vücudun oksijen kullanımını artırmak ve bağışıklık sistemini harekete geçirmek için kullanılan tamamlayıcı bir tedavi yöntemidir. Ozon tedavisi bakteri ve virüslerin olumsuz etkilerini sınırlandırarak hastalıkları tedavi etmek için kullanılır.

Enfekte yaralar, dolaşım bozuklukları, viral hastalıklar, romatizma, artrit ve kanser gibi birçok rahatsızlığın tedavisinde ozon terapisine başvurulmaktadır. Doğrudan vücuda uygulanan ozonlu zeytinyağı, kas içine enjeksiyon, vajinal yolla ya da su ile karıştırılarak sindirim sistemine alınması gibi birçok farklı uygulaması mevcuttur.

Sülük tedavisi ve hacamat görece kolay bir prosedür olmasına rağmen içinde bazı riskler taşır. Sülüğün tükürüğünde enfeksiyona neden olabilecek bakteriler bulunur ancak bu mikroorganizmalar kana karıştığında antibiyotiklerle kolayca yok edilebilir, bu nedenle ciddi bir risk taşımaz. Ancak uzman tarafından uygulanmadığında enfeksiyon gibi küçük bir sorun ya da oluşabilecek bir alerji durumu büyük problemlere yol açabilir. Ayrıca cerrahi operasyon öncesi, ciddi anemi, hemofili ve kan sulandırıcı ilaç kullanımının gerektiği durumlarda ya da çeşitli sebeplerle bağışıklık sistemi baskılandığında hacamat ve sülük tedavisi uygun bir tedavi yöntemi değildir. Kişinin tedavi için uygun olup olmadığına uzman tarafından karar verilmelidir.